Psoas release

Als enige spier die het boven- en onderlijf met elkaar verbindt is de psoas een bijzondere plek in ons lichaam en in belangrijke mate bepalend voor onze balans, bewegingen en lichaamshouding. Net onder het middenrif hecht de psoas aan de ruggenwervels en loopt achter de ingewanden, door het bekken, waarna het aan de binnenzijde van het dijbeen hecht; net onder de liezen.

De psoas reageert instinctief als we schrikken, ons onveilig voelen of stress ervaren. Hij zal direct aangespannen worden en vormt daardoor het centrum van ons vecht- of vluchtgedrag. Maar ook in minder duidelijk situaties kan de psoas aanspannen en daarmee fysieke klachten veroorzaken. Pijn in de onderrug, heupen, of buikklachten zijn in een periode met spanningen voor veel mensen een bekende werkelijkheid. De psoas speelt hierin vaak een belangrijke rol. Wanneer er sprake is van trauma, fysiek of emotioneel, kan de psoas een permanente staat van meer of minder aanspannen bereiken, met chronische klachten als gevolg die zich zelfs buiten de buik-, rug of heupgebieden kunnen uitspreiden. Het is niet voor niets dat de psoas, ook wel ‘de spier van de ziel’ wordt genoemd.

Gelukkig bestaan er technieken waarmee je op een zachte manier de spanningen in het psoas-gebied kunt leren kennen en deze ontladen kunnen worden, waarna er ontspanning voor in de plaats kan komen. Omdat de klachten vanuit de psoas veelal ontstaan vanuit een onveilig gevoel of stress is het essentieel dit gebied rustig en met compassie te onderzoeken.

Wil je jouw psoas en gerelateerde klachten onderzoeken? Ik kijk graag met je mee.

Afbeelding: The Concise Book of Yoga Anatomy